BEELDHOUWWERK IN BEELD
chrisAl vanaf haar vroege jeugd is Chris Overvelde (1963) bezig met vormen en verbeelden. Als kind van de boerderij vulde ze emmertjes met klei bij de uitgravingen voor het aan te leggen riool nabij het Apeldoorns kanaal. Van deze klei kneedde ze Mariabeeldjes en foetusvormen; naturalisme en abstractie wisselden elkaar af.

Na de middelbare school (eindexamen in Handvaardigheid) en een sociale opleiding, volgde ze de lerarenopleiding, waar ze afstudeerde als docent handvaardigheid en textiele werkvormen. Het docentschap (b)leek niet haar roeping, en ze vervolgde haar opleiding aan de Hoge School der Kunsten in Utrecht in de richting Architectonische Vormgeving. Bij de werkstukken die zij maakte zijn organische vormen en het menselijk lichaam een terugkerend element. Een stoel met dijbenen, geluidsisolatie in ronde, golvende vormen, en een multifunctioneel speelmeubel als een slakkenhuis.

Iedere keer wordt er een nieuwe uitdaging gezocht in techniek en beeld om een juiste spanning te creƫren in de vormgeving. Hierin is voor Chris niet alleen het resultaat belangrijk, maar zeker ook de wijze waarop de vorm, vanuit onder andere kunsthistorisch perspectief, gevonden wordt. Kunstenaars als Henri Moore en Brancusi worden inspiratiebronnen voor het meer abstractere werk.

Een meer naturalistische wijze van werken wordt zichtbaar. Het zijn daarbij kunstenaars als Klimt, Hodler, Schiele en Munch, maar ook uit recentere tijden mensen als Kokoschka, Alberto Giacometti en Lucian Freud die haar inspireren.

Het werk op de website toont de verbeelding van abstract naar naturalistisch met de natuur en het menselijk lichaam als inspiratiebron voor de vorm.